tisdag 20 januari 2009

Virtual worlds as Naturally Occuring Online Learning Environments


Ass Prof Constance Steinkuehler från University of Wisconsin-Madison var en frisk fläkt. Datorspelare och datorspelsmiljöforskare. Hennes blog finns här.
Datorspelande är ett allt viktigare forskningsämne. Tänk bara på hur mycket tid och pengar som männsikor lägger på det, hur teknikdrivande och faktiskt kulturellt viktigt det börjar vara. Sedan bör vi kanske också råga oss vad datorspelarna lär sig, och om vi kan använda mekanismerna för detta. Många pojkar i övre tonåren, många av dem som samtidfigt kanske försummar sina highschool-studier (bara 65% av USA:s pojkar tar nu examen från high school) deltar i mycket avancerade forumdiskussioner omkring sitt spel. Constance har särskilt studerat "World of Warcraft" och dess forumdiskussioner. När man kommit ett antal nivåer upp i spelet med sin karaktär (40?) så måste man nog delta i eller åtminstone läsa sådana diskussionsfora. Hon finner dessa diskussioner faktiskt riktigt skärpta och intellektuella. Och det är många som deltar i denna kollektiva kunskapspocess och problemlösning, som ofta gäller någon typ av "backward engineering", dvs att fundera ut hur spelet är byggt och kan manipuleras (riktigt så fungerar ju inte vanlig förskning, sökande efter "svaret" - men likheter finns). Hon finner att 86% av inläggen är "social knowledge construction", att man bygger på andfra erfarenheter och inlägg, att man använder påvisbara data i sin argumentation, mn hanterar alternativa förklaringsmodeller, man refererar även utanför den sociala gruppen, men gör modeller för förutsägbarhet. "Really high-end stuff" konstaterar hon. Kompletta derivationer förekommer. Och det är knappast tankspridda matte-doktorander som kopplar av med speldiskussionerna. även om denna typ av spelare också färekomer. Antalet inlägg per deltagare är vanligen ganska litet, det är ett kollektivt kunskapsbyggande på gång. Hon värderade också attityden i kunskapssökandet i inläggen och fann att 65% var "evaluative" (påveraks av data och argumentation), medan 30% var "absolutists" (var opåverkbara via argumentation", och 5% var relativister. En klart mera ur akademisk synpunkt positiv fördelning till kusnkapssökande än bland USA:s befolkning i övrigt.
Constance menar dessutom att detta är en intressant typ av kollektivt självorganiserande kunskapsbyggande, inte kollaborativt kunskapssökande i allmänhet.
En reflektion från henmne är okså att spelmiljöerna är nya tidens uteställen för att "hang around", att knyta tillfälliga kontakter, att snacka lite utan större förpliktelser. Och samtidigt bygga kunskap om sin gemensamma (virtuella) omvärld. Kan vi bygga brorar till vanliga utbildningsväsendet? "How to make this happen in school"? Hon slutar presentationen med att citera Will Wright, killen bakom The Sims, mm:
"...the gamers mindset - the fact that they are learning in a totally new way - they are treating the world as a place for construction, not for consumption. This is the true impact videogamers will have on our culture"
(Från artikel i Wired, "Dream Machines"). Sedan får Constace frågan för åhörarna, vad som är den viktigaste lärdomen att tillämpa på vanlig undervisning? "Let communities self-organize" säger hon. Ska man tolka detta som: Håll dig undan som lärare? Klart intressant och kontroversiellt! Hon rekommenderar också konferensen Games+Learning+Society 10-12 juni.
hela presentationen finns här. Se den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar