söndag 18 januari 2009

Anders Norberg på ELI, Educause Learning Initiative 2009



Hej! Detta är bara en test på den blog jag tänkte använda för att rapportera från "Educause Learning Initiative Annual Meeting" i Orlando, Florida, 20-22 januari.

För de läsare som inte känner mig: Anders Norberg, fd utvecklingschef på Campusutveckling, (tidigare "Skeria Utveckling") på Campus Skellefteå. Filosofilärare och skolledare från början. Jag har sedan ungefär 1998 arbetat med utbildningsutvecklings- och etableringsfrågor tillsammans med såväl Ltu som Umu. En del känner mig också som organisatör av omvärldsbevaknings-konferensen "Emerging Pieces in the Education Puzzle" på Campus Skellefteå, andra som Work Package Coordinator för "Training" i det jättelika BioMinE-projektet (Fp6, ett projekt om bakterier i mineralutvinning - är du intresserad av detta - kolla in BioMineWiki, vi är tämligen stolta över detta verktyg för utbildning i biohydrometallurgi (smalt utbildningsområde, medges...)- sedan i november arbetar jag på ENS på Umeå Universitet med omvärldsbevaknings- och utvecklingsfrågor, särskilt gällande decentraliserad och flexibel utbildning.

Jag har tidigare några gånger besökt Educause stora årliga konferens (>6000 deltagare), som brukar gå i oktober. ELI (Educause Learning Initaitive) är en slags inre cirkel och utvecklingsgemenskap byggd på organisationens Educause´s utvecklingssträvanden gällande framtidens utbildning. Den här konferensen har bara ett par hundra deltagare. Jag är ende svensk verkar det som, medan det t ex från Nederländerna och Storbritannien kommer ganska många. Annars är de flesta amerikaner. Umu är medlem i Educause, men inte ännu i ELI. Kolla gärna in ELI:s sajt som är mycket generös och informativ t ex gällande ny teknik i utbildning, och nya intressanta erfarenheter. man kommer t ex varje månad med ett nytt mycket genomarbetat faktablad: "7 Things You should have known about...." .

Temat för årets konferens är "Social Learning for the 21st Century" och programmet finns här. På första dagens eftermiddag (tisdag, kväll/natt till onsdag sv tid) presenteras 2009 Horizon Report, en spådom om vad som kommer att dominera 2009 års nyheter vad gäller IT och högre utbildning. Denna rapport gör ELI tillsammans med New Media Consortium. 2008 års upplaga hittar Du här.

Jag anmälde mig lite sent och fick inte plats på konferenshotellet, som också var tämligen dyrt, men bor i närheten. Hela området är tänligen artificiellt - mest hotell, restauranger, Disney-souvenirbutiker och "theme parks". Konferensen sker på Caribe Royal Hotel, där jag tidigare (2006) varit med en grupp från Umu på ALN-conferensen (Asynchronous Learning Networks) och besök på University of Central Florida - en lyckad utflykt på temat "blended learning". Jag ska återknyta lite kontakter på UCF.

Tänkte anteckna, filma (med min nya Flip ultra camcorder) o fotografera lite på dagarna och blogga på kvällarna. Hoppas Du kommer att finna det intressant!

1 kommentar:

  1. Tjenare Anders! Det ska bli intressant att följa din blogg och se vad som händer "over there".

    SvaraRadera