onsdag 21 januari 2009

Course Engagement Streams: Catalyzing Education

Chip German från Millersville Univesity och Gardner Campbell (blog) från Baylor University.
Denna session var mera problembaserad och inriktad på att hitta vägar till lösningar gemensamt. Inget färdigt, genomfört och framgångsrikt presenterades. Istället handlade det om:

Hur kan en kursportal bli något inspirerande? Hur ser t ex Blackboard ut? Personlig? Visserligen "Mina Kurser", etc - men skorrar bara falskt? Tittar vi istället på en universitetsportal så bjuder den en massa av lite av varje. Single sign on. Jättetråkigt alltihopa. Men information aggregation är användbart - men ej tillräckligt. Vi är fortfarande på "information aggregation"-stadiet om vi ens kommit förbi telefonkatalogstadiet gällande information. Mera personlighet, mera hemmakänsla, mera ktalysatorfunktion för lärandet efterlyses.
Gardner visar istället ett försök - att visa klassaktivitet för att inspirera studenterna till mera aktivitet. Varför inte en blog, som kopplar alla studenters bloggar - och kopplar delicio.us streams, etc. "The course should look as if it is writing itself into being". Man ska se "student engagement streams". Det ska kännas som "hemma", ägarskap. Kreativitet behövs för att åstadkomma detta.
Sen visas "Twittervision" - en worldwide conversation. The world speaking itself into the portal? Användbart i undervisning. Kanske?
Sen följer en brainstorm-övning i 4 grupper på blädderblock. Hur skulle vi vilja projicera saker på en kursportal som skulle funka bra som katalysator för studenternas lärande? Massor av idéer. Lärprocessens transparens är nog sammanhållande tema. Feedback loops. Kreativitet och kritiskt tänkande i lärprocessen. Nervositeten att inte förstå - en anonym stressmätare? Time management i lärandet - hur ligger jag till jämfört med andra? Authentic learning - finna exempel, föremål, filmer. Men många koncept behöver väggskärmar eller nya gränssnitt. Twitter, vem är online, etc. Inte omöjligt. Immersion - men skapar också behov av filtrering av data.
Nästa steg - att fotografera grejorna och kommentera på Flickr. Redan klart tydligen, han har fotograferat samtidigt och laddat upp. Tänkvärd session!
talade Med Gardner Campbell efteråt. Vi har haft kontakt via email tidigare. Nu är han inbjuden till Emerging Pieces i Skellefteå 5 maj. Positiv, skulle återkomma efter kalenderanalys. Talar också om en idé till ett nytt verktyg för kontakt mellan studenter i tiden - just när de har sin deadline med att förstå eller producera något - tänk om nån annan har samma problem i en annan världsdel just nu? Ett sånt tidsverktyg för tajmad kontakt vore väl inte svårare att göra än något annat? Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar