onsdag 21 januari 2009

Back-Channel Communications


Jag kom lite sent till detta seminarium - jag ville höra om webbaserad undervisng i nanoteknologi, Nanohub.org men tekniken (Acrobat Connect pro)för att föreläsaren skulle medverka online verkade inte funka...så jag smet. Istället lyssnade jag på Barbara Frey och Lorna Richey Keans från University of Pittsburg.

De hade frågat online- och vanliga studenter hur de umgicks inom kursgruppen utanför organiserad undervisning för att klara studierna. Mna gjorde en survey med Survey Monkey. De använde allt från telefonsamtal till email, instant messaging, google docs, socail bookmarking (delicio.us o likn) wikispaces, Facebook, SMS - ja totalt ca 20 olika verktyg. Ju äldre, desto mindre talar man i mobiltelefon om sina studier. Social bookmarking däremot, ökar med åldern, men bli mn över 46 går det ner igen. Wiki-användning har unefär samma åldersprofil på användarna. Blogging gör inte de yngsta och inte de äldsta studenterna. Sociala nätverk som Facebook använder ungdomar mest intensivt, sjunker med ålder. De äldres strategier är nog att välja verktyg mera noga efter ändamålet. Genomgående använder online-studenterna allting mera - men en del onlinestudenter levde i Pittsburg, nära campus - frö dem var valet av online ett möjlighets- och bekvämlighetsval.

Vilken slags hjälp upplever man genom att använda dessa verktyg? "Man är inte ensam", "man får moraliskt stöd i studierna" är vanliga svar. En del säger att de inte skulle klara kurserna utan denna slags kommunikation.

Sedan diskuterades ett antal cases, hur man kan rädda undervisning t ex när strömmen försvinner genom att byta teknik, hur man rekommenderar verktyg för att jobba med gruppuppgifter, etc. Olika verktyg diskuteras friskt. Elluninate vkera användas av många för mycket, En del universitet tillhandahåller inte emailkonton längre utan alla har Gmail med Google docs, etc. Mycket och pålitlig(?) funktionalitet gratis...

Det framkommer också att det lär finnas(?) forskning som tyder på att framgångsrika studenter bildar informella studiegrupper, medan de som inte är lika rframgångsrika i studierna saknar ofta sådana grupper. Intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar