onsdag 21 januari 2009

The Emergence of e-Learning in Japan

Professor Tsuneo Yamada börjar. Han arbetar för NIME som grundades 1978 som "the University of the Air", nu Japans Open University. 2004 omorganiserades NIME som en självständig enhet för att också gynna ICT i högre utbildning generellt.



Ass Prof Kamike Aoiki från NIME fortsätter. Situationen i Japan är kanske oväntad. Man upplever sig efter gällande e-Learning och man erkänner det. Bakgrunder:

- Dynamiken i klassrum är så olika i USA och Japan. Auktoritärt, man ifrågasätter aldrig läraren. Lärande är mycket traditionellt (mycket memorisering för prov) - vilket gör student-centrerat lärande svårt att direkt implementera. Japanska e-learning-plattformar paketerar det traditionella. Videoföreläsningar. Ingen ny lärmodell i sikte?
- Det är svårt att motivera lärare att lära sig ICT-verktygen. Lärare roterar också ofta, vart 3:e till 4:e år.
- Japanska ungdomar har sällan egna laptops, men däremot gör de allt möjligt på sina mobiltelefoner. De har ofta stationär datorer hemma, men det är familjedatorer som de sällan använder.
Japanska regeringen vet att Japan ligger efter, och är bekymrad. Man sätter in volymmål, och man erkänner nu elearningkurser i examen - tidigare var det kompletterande lär-resurser.
Nu ökar volymerna, och NIME mäter detta med en årlig survey. Ökar nu, inte så fort. Varför? Man kan inte verktygen, man har problem med copyrighttänkande, man upplever alla möjliga problem. Men mera lärobjekt o lärmaterial utvecklas nu på universiteten - men t ex discussion boards minskar faktiskt.

Joel Hartman, vice provost från UCF: Ett team från några amerikanska universitet har i Educauses regi varit till Japan en vecka. Joel, och Malcolm Brown från Dartmouth College har varit till Educause för att etablera samarbete. Malcolm beskriver. Man kommunicerade om "constructivism" och koncept som "Net Gen"-studenter.
(Den här sessionen gick jag på för att återknyta kontakter med Prof Yamada och vice provost på UCF Joel Hartman. Jag har mött Prof Yamada på en konferens i Lausanne 2002 som blev inställd och vi två var de enda som kom - konferensanordnaren hade glömt att meddela just oss två att konferensen var inställd (eller så var vi de enda anmälda?). Vi fick komprimerad privatundervisning istället.... Joel Hartman har jag träffat vid besök på UCF, han och Charles Dziuban jobbar ihop.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar